Kenapa susu merudum apabila menstrual??

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Semalam saya mendapat telefon daripada Pn Lia,

" Susu akak merudum teruk sejak datang bulan ni. 
Banyak pula darah yang keluar. Macamana nak buat ni??"

Bagi mereka yang tidak tahu, susu badan akan merudum sedikit bila kedatangan "teman baik" setiap bulan. Kebanyakan ibu yang menyusukan anak secara eksklusif, menstrual mungkin datang agak lambat selepas kelahiran bayi. Saya sendiri selepas 9 bulan umur lil Amni barulah "teman baik" datang.

Pengalaman saya sendiri menunjukkan yang kuantiti susu akan berkurang ketika menstrual. Namun jangan bersedih kerana ada jalan penyelesaiannya. Alhamdulillah itulah yang saya lakukan dan masih dapat menuai hasil yang sama walaupun sedang menstrual. Tambahan pula Amni sudah berusia 1 tahun.


Sudah pasti ibu-ibu ingin tahu apakah rahsia saya kan?? Mari baca penerangan di bawah supaya kita lebih jelas kaitan antara menstrual dan milk production.

Low milk supply associated with menstruation: Calcium/magnesium supplement

Some women experience a drop in milk supply from ovulation (mid-cycle) until the first day or two of the next menstrual period. A woman’s blood calcium levels gradually decrease during this period of time, and for some women the drop in blood calcium causes a drop in milk supply. For women who have this problem, calcium/magnesium supplements may be helpfulThis practice has also been reported to eliminate most uterine cramping and some premenstrual discomfort such as water retention.

The recommended calcium supplement dosage is between 500 mg calcium/250 mg magnesium and 1500 mg calcium/750 mg magnesium (the higher dosage is generally more effective). Calcium dosages this high should not be taken alone, but as a calcium/magnesium (or calcium/magnesium/zinc) combination. Otherwise the calcium will not be adequately absorbed into your body. The amount of supplement depends on the composition of your diet — the more animal protein, the more calcium/magnesium needed. If you are a vegetarian or vegan, the lower dosage may work fine for you.

Start the supplement when you ovulate, and continue through the first few days of your menstrual period. If periods are irregular, then begin calcium/magnesium at 14 days after the beginning of your last menstrual cycle, or simply take the supplement every day. 

Sumber : kellymom.com
    
Sudah tahu rahsia saya??? Jawapannya adalah Shaklee OsteMatrix. Ini adalah supplement wajib saya setiap hari sebelum tidur dan saya memang konsisten mengambilnya.

Saya memang amalkan sebelum, semasa dan selepas datang bulan.Kesimpulannya saya memang tidak pernah miss bukan sahaja untuk perisai semasa datang bulan tapi juga untuk tubuh badan yang segar apabila bangun tidur.


Email : zainora84@yahoo.com.my
SMS/ WhatsApp : 017 239 4505

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini