PUNCA PELAWAK PAK YUS JAMBU MENINGGAL?


Semalam kita baru dikejutkan dengan berita kematian penghibur komedi pelakon & pelawak hebat kita Yusri Bin Edo atau lebih dikenali dengan gelaran Pak Yus Jambu telah kembali ke rahmatullah disebabkan serangan jantung. Serang jantung kerap kita dengar ketika ini, ramai meninggal dunia secara tiba-tiba atas sebab masalah jantung ini. Penyakit jantung seperti penyakit jantung koronari, serangan jantung, kegagalan jantung kongestif dan penyakit jantung kongenital, adalah pembunuh nombor satu di Malaysia. Bilangan kematian akibat penyakit jantung di hospital Kerajaan pada tahun 2005 adalah 5,247 orang.

Tahu tak punca serangan jantung secara tiba-tiba ini?

Paras kolestrol tinggi adalah salah satu punca penyakit jantung. Kita tahu bahawa kolesterol HDL adalah baik dan kolesterol LDL tidak baik. Kita juga tahu bahawa kolesterol LDL akan terkumpul di dinding arteri dan menyebabkan penyempitan pembuluh darah. Namun ianya akan dibersihkan oleh kolesterol HDL. Semakin rendah nisbah antara jumlah kolesterol berbanding kolesterol HDL, semakin rendah risiko kita untuk mendapat penyakit jantung.

Kolesterol LDL sebenarnya bukan tidak baik, dalam keadaan asal ia baik. Badan kita memerlukannya untuk membina membran sel, sel yang lain dan berbagai-bagai hormon. Sekiranya kita tidak mendapat cukup kolesterol LDL daripada makanan, badan kita sendiri akan membuatnya. Yang menjadi masalah adalah kehadiran radikal bebas, yang menukar bentuk (mengoksida) kolesterol LDL dan menjadikannya tidak baik. Bekalan anti-oksidan yang cukup akan menyelesaikan masalah tersebut. Anda tidak memerlukan ubat yang mahal untuk menurunkan paras kolesterol bagi menurunkan risiko mendapat penyakit jantung.
Namun begitu, kolestrol LDL bukan punca utama keradangan pembuluh darah tetapi ia ber[unca daripada hemosistein & redikal bebas.  Di dalam New England Journal of Medicine keluaran Februari 1995 pula, Dr. Jacob Selhub, Ph.D., melaporkan bahawa paras homosistein dalam darah yang tinggi akan meningkatkan risiko penyempitan dua arteri yang membekalkan darah ke otak (yang akan menyebabkan strok). Selain daripada itu Dr. Selhub juga melaporkan bahawa pesakit yang mempunyai paras homosistein yang tinggi juga mempunyai paras asid folik (B9), vitamin B12 dan vitamin B6 yang rendah dalam tubuh mereka. (credit)
Langkah mencegah penyakit jantung
Ini adalah supplement bagi membantu mencegah penyakit jantung kita.
 1- OMEGA GUARD
Antara kebaikan Omega 3 untuk kesihatan jantung adalah:• 
Mengurangkan risiko insiden serangan jantung
Mengurangkan risiko kematian akibat serangan jantung
Mengurangkan risiko mendapat denyutan jantung tak menentu (arrythmia)
Mengurangkan sakit dada Angina pada pesakit yang mempunyai masalah saluran jantung tersumbat (Ischaemic heart disease)
Mengurangkan risiko serangan jantung kali kedua bagi pesakit yang pernah mendapat serangan jantung sebelum ini.
2- B COMPLEX
Melengkapkan keperluan vitamin B dalam badan seperti folic asid, B12 & B6
3- PHYTOCOL-ST



Saya adalah pengedar sah Shaklee .. Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya.


Zainora Yahaya
♥ Shaklee Independent Distributor 
♥ Contact No | WhatsApp : 017 2394505
♥ Emel : zainora84@yahoo.com.my
♥ Laman web: www.aboutnora.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini