ANEMIA SEMASA MENGANDUNG

Tanda seseorang itu mengidap anemia ialah sering letih, pengsan, kelihatan pucat & sesak nafas. Anemia sering terjadi jika hemoglobin yang rendah semasa mengandung. Anemia berlaku apabila jumlah sel-sel darah merah didalam darah berkurangan dari biasa.

PUNCA ANEMIA:
  1. Kurang pengambilan ferum dan asid folik di dalam diet harian
  2. Mengalami kehilangan darah yang berpunca dari pendarahan gastrousus, buasir, ataupun darah haid yang terlalu banyak.
  3. Proses pencernaan mungkin mengalami sedikit perubahan semasa hamil di mana ini akan menyebabkan berlakunya Anemia
  4. Walaupun jumlah pengambilan ferum dan juga asid folik mencukupi. Ini kerana sebahagian daripada ferum dan juga asid folik itu diagihkan kepada janin dalam kandungan.
  5. Talasemia - sejenis penyakit darah keturunan yang banyak berlaku di kawasan Asia, Mediterranean dan juga Afrika.
Anemia ketika hamil boleh dikesan dengan penentuan tahap hemoglobin dalam darah melalui ujian darah. 

BACAAN TAHAP HEMOGLOBIN (HB) 

Normal                    - Bacaan kepekatan darah lebih 11 g/dl  

Anemia ringan         - 9 hingga 11 g/dl 

Anemia sederhana   - 7 hingga 8.9 g/dl 
Anemia teruk          - kurang daripada 7.0 

Dalam kes anemia serius dan mengancam nyawa, mereka mungkin perlu dimasukkan ke hospital, diberikan pemindahan darah atau suntikan zat besi.

SUPLEMEN TAMBAHAN YANG DAPAT MERAWAT MASALAH ANEMIA

1) VITA-LEA IRON FORMULA
Mengandungi zat besi yang membantu mereka yang menghadapi masalah kekurangan zat ini. Kebiasaannya mereka yang mengalami anemia jenis ini ialah dari kalangan kanak-kanak di bawah 2 tahun, remaja perempuan (yang sudah datang haid), wanita hamil dan warga emas. Faktor yang menyebabkan kekurangan zat besi ialah kurangnya pengambilan zat besi dalam diet harian, atau badan kurang berupaya menyerap zat besi kerana diet yang tidak betul.

2) VITAMIN C
Vitamin C membantu tubuh menyerap zat besi.Kajian menunjukkan vitamin C membantu penyerapan zat besi sehingga 2 kali lebih banyak. Vitamin C dilepaskan secara perlahan-lahan untuk membekalkan vitamin C yang secukupnya kepada tubuh. Ini kerana Vitamin C tidak dapat disimpan oleh tubuh. Tubuh manusia normal memerlukan 500mg vitamun C setiap hari yang bersamaan dengan 7 biji oren.

3) B COMPLEX
Asid folik membantu mengawal dan mengelakkan anemia yang disebabkan oleh kekurangan asid folik. Vitamin B12 mengelakkan anemia yang disebabkan oleh kekurangan Vitamin B12. Vitamin B5 dan B6 membantu dalam penghasilan sel darah merah.

4) OSTEMATRIX
Kalsium tambahan untuk mengurangkan rencatan kepadapenyerapan zat besi selain mengurangkan masalah sakit-sakt badan, lesu, sembelit, menguatkan tulang, gusi dan gigi.
TESTIMONI IBU HAMIL YANG TIADA LAGI ANEMIA UNTUK HAMIL ANAK KE 4. 


JOM TONTON 





Saya adalah pengedar sah Shaklee [id 859151].. Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya. 


COD : PETALING JAYA, SUBANG, SHAH ALAM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini