JENIS KENCING MANIS (DIABETIS)


Diabetes Mellitus Yang Bergantung Kepada Insulin

Dikenali sebagai Jenis 1, kencing manis jenis ini biasanya dihidapi kanak-kanak dan belia muda dan meningkat secara agresif. Terjadi akibat kegagalan pankreas untuk menghasilkan hormon insulin. Sistem imunisi badan dilihat mempunyai masalah, mengenalpasti sel badan normal sebagai sel islet asing, dan memusnahkannya. Kencing manis Jenis 1 ini juga boleh terjadi akibat virus dan bahan kimia.


Kencing manis jenis ini memerlukan rawatan segera dari segi pengawalan diet pemakanan dan suntikan kerana risiko kematian terhadap pesakit yang amat tinggi. Jika badan tidak mampu mendapatkan tenaga dari glukosa (dari makanan), badan akan mula menghuraikan lemak di badan sebagai sumber tenaga alternatif; ini akan mengakibatkan pengumpulan toksik ketones, yang mengakibatkan koma. Dianggarkan 14.2 kes baru Jenis 1 ini terjadi dari 100,000 kanak-kanak yang berumur bawah 15 tahun.





Diabetes Mellitus Yang Tidak Bergantung Kepada Insulin

Juga dikenali sebagai Jenis 2. Biasanya dihidapi pesakit berumur lebih 40 tahun dan meningkat mengikut peringkat umur. Dalam kes ini, pankreas tidak menyekat pengeluaran insulin tetapi kuantiti insulin dihasilkan tidak mencukupi, atau hormon insulin sedia ada tidak mengaktifkan penyerapan glukosa dalam otot dan tisu, yang amat diperlukan badan sebagai sumber tenaga. Akibatnya, glukosa yang tidak diserap ini akhirnya terkumpul dan meningkat dalam darah dan urin (air kencing). Walaupun punca kegagalan insulin untuk berfungsi tidak diketahui, tapi kencing manis Jenis 2 ini dikesan menular dalam sesetengah keturunan keluarga.

Risiko kesihatan terlibat, seperti akibat peningkatan umur, obesiti, dan gaya hidup moden yang kurang pergerakan.

Kencing manis Jenis 2 ini boleh dikawal pada peringkat awal mudahnya hanya melalui diet pemakanan seimbang, atau melalui pengambilan tablet (sulphonylureas, biguanides ) yang boleh mengurangkan kandungan glukosa (gula) dalam darah. Walaubagaimanapun, kebiasaannya pesakit masih memerlukan suntikan insulin.

INFO LANGKAH KAWAL GULA UNTUK PESAKIT KENCING MANIS >> Klik Disini <<




Saya adalah pengedar sah Shaklee [id 859151].. Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya. 

COD : PETALING JAYA, SUBANG, SHAH ALAM 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini