TONSIL KERAP BENGKAK? CARA MENGATASI BENGKAK TONSIL.

Tonsil terdiri daripada sekumpulan kelenjar atau tisu limfoid yang berperanan membantu sistem pertahanan tubuh (sistem imun) untuk melawan serangan penyakit. Tonsil terletak di dalam bahagian rongga mulut.

Fungsi utama tonsil adalah untuk menapis serta memerangkap sebarang jenis bakteria atau virus yang masuk ke dalam rongga mulut melalui aktiviti pernafasan atau pemakanan.
Secara amnya, terdapat 3 jenis tonsil yang terdapat di rongga mulut manusia:-
  1. Adenoid – tonsil yang terletak di  pangkal dalam rongga hidung
  2. Lingual tonsil – tonsil yang terletak di pangkal lidah
  3. Palatine tonsil – tonsil yang terletak di bahagian tekak (farinks)
Antara gejala radang tonsil ialah 

  1.  Sakit tekak yang kadang2 teruk
  2.  Tidak boleh menelan atau sakit apabila menelan
  3.  Demam yang kadang2 sangat tinggi
  4.  Sakit kepala dan sakit-sakit badan
  5.  Suara garau atau hilang suara
  6.  Kadang-kadang ada bengkak pada leher.
  7.  Mulut berbau busuk
  8.  Berdengkur waktu tidur
Rawatan tonsil bengkak

Untuk mengurangkan bengkak yang tidak serious, biasanya dokter akan beri ubat hisap (Ubat Lozenges) bagi mengurangkan radang pada tonsil tersebut. Namun bagi tonsil bengkak akibat jangkitan bakteria, dokter akan memberi ubat antibiotik untuk melawan jangkitan pada tonsil itu. 

Bagi tonsil yang bengkak tahap kronik, pembedahan akan dijalankan bagi memudaratkan pesakit tersebut. Ini merupakan jalan terakhir untuk mengelak radang tonsil berulang lagi. 

Langkah merawat radang tonsil secara nutrisi ialah

3 jenis suplemen bagi merawat radang tonsil:
  1. Nutriferon : Berfungsi untuk meningkatkan interferon semula jadi yang menyokong sistem ketahanan badan (sistem imun) terhadap sebarang jangkitan kuman dan bakteria. Direka khas supaya mudah untuk diambil dan mesra kepada kanak-kanak dan dewasa yang sukar menerima atau menelan ubat. Tidak seperti ubat, kanak-kanak sangat suka rasanya yang natural.
  2. Garlic Complex : Antibiotik semulajadi yang sangat baik bertindak untuk menghalang jangkitan daripada terus merebak. Juga membantu tubuh untuk mengatasi masalah alergi atau alahan.
  3. Sustained Release Vita-C Plus : membantu untuk menyokong dan meningkatkan sistem imunisasi badan. Ia membantu mengurangkan demam, selesema dan batuk. Juga membantu penghasilan sel darah putih yang menghalang perkembangan bakteria jahat yang wujud dalam badan. 
TESTIMONI





Saya adalah pengedar sah Shaklee [id 859151].. Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya. 


COD : PETALING JAYA, SUBANG, SHAH ALAM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini