KESAN KEKURANGAN PROTEIN DALAM BADAN


Protein kegunaannya sangat banyak oleh tubuh badan kita. Hampir setiap proses sel-sel dalam tubuh kita memerlukan protein agar dapat menghasilkan sel yang sihat supaya tubuh kita membesar & sihat dengan normal. Antara organ yang menjadikan protien sumber makanan ialah kuku, rambut, otot, saraf, antibodi, sel darah merah, hormon, enzim. 

Protein tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan kita sendiri. Oleh itu, protein ini boleh didapati daripada makanan kita konsumi seperti daging, susu, telur, ikan, kekacang, & ayam. Namun disebabkan sekarang kebanyakan sumber protein ini telah banyak yang tercemar dengan bahan-bahan kita & suntikan hormon & kesukaran untuk dapatkan sumber protein yang asli, kini kita digalakan untuk menjadikan supplemen atau vitamin sebagai sumber protein bagi melengkapkan nutrisi harian untuk badan kita.  

KESAN KEKURANGAN PROTEIN DALAM BADAN

1- Proses penyembuhan luka lambat
  • Protein merupakan nutrisi penting untuk pembentukan otot. Bila kekurangan protein kecederaan pada tubuh kita sukar atau lambat untuk pulih.Oleh itu, protein sangat diperlukan bagi menghasilkan sel-sel baru bagi memulihkan kecederaan tersebut. 
2- Rambut rosak, gugur
  • kita sedia maklum rambut merupakan organ yang menjadikan protein sebagai sumber makanan agar rambut kita sihat, subur & kuat agar tidak mudah gugur & rosak. Antara punca rambut rosak & gugur kerana otot-otot rambut kurang nutrisi daripada protein.
3- Badan menjadi lemah & tidak bertenaga & kerap jatuh sakit
  • Protein merupakan sumber makanan untuk otot badan kita, kita kita tidak membina otot yang sihat, ia akan menyababkan badan kita lebah untuk menampung beban daripada tubuh kita.
  • Sel-sel juga kurang sihat & tidak berkualiti oleh itu menyebabkan kita mudah jatuh sakit berbanding orang lain yang cukup nutrisi protein dalam tubuh badan.
4- Mengurangkan prestasi otak
  • protein selain untuk otot, ia juga diperlukan otok supaya ia digunakan untuk membantu melepaskan karbohidrat kepada tenaga. Tenaga ini lah bukan hanya digunakan untuk tubuh badan, malah untuk kegunaan otak kita agar dapat bekerja dengan lebih baik.
5- Anemia
  • zat besi pada protein sangat diperlukan bagi menghasilkan sel darah merah. 
  • Oleh itu, pesakit anemia sangat memerluka protein sebagai sumber makanan harian agar terhindar daripada masalah anemia ini.
6- Insomnia
  • kesukaran seseorang itu tidur adalah disebabkan oleh kekurangan  serotonin (hormon kebahagian). Jika seseorang itu mengalami situasi kekurangan serotonin ia perlu meningkatkan asid amino dalam tubuh bdan mereka. Asid amoni ini terdapat dalam sumber protein. Oleh itu, mereka yang mengalami kesukaran untuk tidur perlulah melengkapkan protein harian mereka agar melengkapkan asid amino dalam badan kita. 
7- Kulit kering
  • Jika kita mengalami kulit kering, ruam atau eczema, perlulah mendapat protein yang lengkap bagi merawat masalah kulit anda.
8- Berat badan menurun
  • kekurangan nutrisi akan menyebabkan otot tidak dapt dibina. Ia akan menyebabkan seseorang itu berat semakin menurun & tahap kesihatan semakin merosot.
9- Mudah letih
  • protein digunakan untuk menukar karbohidrat kepada tenaga, namun kekurangan protein menyebabkan badan semakin lemah kerana karbohidrat yang terdapat dalam badan kita tidak digunakan untuk menjadi tenaga. 
10- Edema
  • merupakan penyakit yang menyebabkan beberapa bahagian seperti tangan, kelopak mata & sebahagian kaki membengkak. Salah satu punca edema ini adalah disebabkan kekurangan protein, perubahan hormon semasa hamil, kesan sampingan ubat & makan makan tinggi garam.
Jom dapatkan sumber protein yang lengkap 9 asid amoni untuk keperluan tubuh badan kita & protein ESP ini non GMO 

Saya adalah pengedar sah Shaklee [id 859151].. Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya. 

COD : PETALING JAYA, SUBANG, SHAH ALAM 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini