VIVIX MEMBERI KESIHATAN DALAMAN


Tahu tak korang pembunuh nombor satu di Malaysia?


Pembunuh nombor 1 di negara kita ialah SAKIT JANTUNG!

Manakala pembunuh utama wanita ialah kanser payudara.

Hmmm... maknanya kita tak payah takut sgt dgn penjenayah yg berkeliaran di luar sana, sebab pembunuh utama kita berada dalam diri kita sendiri!

Saya berfikir bahawa orang2 yang belajar tentang epidemiologi, mereka sgt bertuah. Mengetahui tentang bagaimana sistem dan sel badan kita dijangkiti dan pulih dari penyakit. Makin banyak belajar ttg diri kita, makin kita rasa kerdil di depan Allah.

Kenapa zaman sekarang orang muda2 pun dah kena sakit jantung dan kanser? Penyakit2 geneneratif (dgn kata mudah penyakit yg patutnya berlaku disebabkan badan dah tua) banyak menyerang orang muda.

Dengan kata lain, usia je muda tapi sebenarnya sel2 badan dah tua????

Badan kita ni menghasilkan radikal bebas & reactive metabolite drp aktiviti sel, metabolisma dan sebagainya. Tapi badan kita ada mekanisma antioksidan sendiri utk buang benda2 tu.

Tapiiiiii... bila zaman dah banyak sgt pencemaran, makan pun merapu, life pun makin takde,... penghasilan radikal bebas & reactive metabolite tu jd semakin menjadi2.... tapi alat perlindungan tadi tu tak cukup! Maka terjadilah oxidative stress.

Bila berlaku kejadian macam ni, radikal bebas yang jahat itu mula mencuri elektron daripada sel2 yang sihat. Bila elektron dah kena curi, ia umpama orang tebuk badan kita & ambik darah atau organ dalaman kita... lama2 kita akan mati kan....

Gitulah yang terjadi pada sel2 kita.

Sel kita sepatutnya mati secara semulajadi, jom kita panggil dia mati mulia. Bila sel kita mati mulia, dia tak tinggalkan apa2 kesan buruk kepada sel2 lain. Malah ia memberi ruang kepada sel baru utk tumbuh.

Tapi bila mati kena 'bunuh' akibat perbuatan khianat radikal bebas, ia tidak diuruskan dgn baik, pendekata mayatnya dibiarkan tanpa pengurusan. Cuba imagine kalau ada benda mati (kucing ke ayam ke) kita biar je tak tanam... paling2 busuk dan berulat kan.

Akibat drp perbuatan khianat ini lah terjadinya macam2 penyakit kronik yang jadi pembunuh nombor satu sekarang ni!

Benda ni berlaku senyap2 dan kita tak sedar pun. Namun begitu since kita dah tahu dan takleh lari dah dari segala macam enviromental factor yang menjadi punca kepada oxidative stress ni, dah jadi tanggungjawab kita utk bg perlindungan lebih kepada sel2 badan kita.

Jangan beri ruang kepada pembunuh!!!

Dapatkan vivix sekarang bagi membantu sel-sel dalam badan yang rosak semakin pulih & sihat supaya ia memberi impak yang baik pada tubuh badan kita.
Saya adalah pengedar sah Shaklee [id 859151].. Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia. Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya. 


COD : PETALING JAYA, SUBANG, SHAH ALAM 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini